Evenementen

Le Salon du Chocolat, chocoladehemel in Parijs

Salon du Chocolat20.000 vierkante meter vol chocolade, 500 chocolademakers uit maar liefst 60 landen, waaronder zo’n 200 gerenommeerde patissiers. Workshops. Een modeshow met jurken van chocolade. Reusachtige chocoladesculpturen. Demonstraties. Dat is “Le Salon du Chocolat“. En dat alles is dan ook nog eens te vinden in Parijs! De hemel op aarde? Wij gingen erheen om dat uit te zoeken.

Op vrijdag 27 oktober stapten we al vroeg in de Thalys van Rotterdam naar Paris Nord. Aangezien wij nooit genoeg krijgen van Parijs, plakten we natuurlijk wat extra dagen aan ons bezoekje vast. Ons bezoek aan de Salon du Chocolat planden we voor de zondag: de enige dag dat de weergoden ons ietwat in de steek zouden gaan laten. Achteraf was dat wellicht geen handige keuze. Op de bewuste zondag zorgden we dat we ruim voor openingstijd bij Paris Expo waren, het beurscomplex waar deze chocolade showcase georganiseerd werd. Stipt om 10.00 uur gingen de deuren open en mochten we naar binnen. Hierbij hadden we een voordeeltje, doordat we een rolstoel mee hadden hoefden we niet in de rij en scheurden we zo de nog vrijwel lege beursvloer op.

Chocolate everywhere

Met een plattegrond van het complex probeerden we een plannetje te maken, maar er was zoveel dat we niet goed wisten waar te beginnen. Gewoon lopen dus maar. Toevallig liepen we vrijwel meteen tegen de stand van Robert/Atelier C. aan. Deze chocolademakers ontmoetten we eerder dit jaar op Chocoa in Amsterdam. Het was bij deze stand waar we toen de beste chocolade van de dag proefden, een proefproductie van geweldige repen van bonen uit Madagascar. Helaas waren deze repen er ditmaal niet. Wel vonden we hun eigen prachtige reep witte chocolade met matcha en proefden we nog een aantal van hun andere repen. Direct sprong er één reep uit: met tonkabonen. Deze bonen werden vroeger vaak gebruikt als vanillesurrogaat en voor het maken van boter. In deze reep zorgen ze echter voor een bijna marsepeinachtige smaak. Erg lekker!

Dwalen door Azië

Hoewel we ons op Foodaholics vaak focussen op bean-to-bar chocolade, zijn we ook dol op goede bonbons. En ook daarvoor zit je op de Salon du Chocolat op de juiste plek. Wij waren vooral heel erg benieuwd naar de Japanse en andere Aziatische makers. Op andere chocolade-events tref je deze niet zo vaak, terwijl makers uit deze regionen vaak ware smaakkunstenaars zijn. Op naar boven, waar we een nog veel grotere ruimte vol chocolade troffen dan op de benedenverdieping. Wauw.

In de bonbonsectie proefden we de creaties van verschillende Japanse chocolatiers. Fantastisch. Natuurlijk troffen we bekende Japanse smaken als matcha en yuzu, maar ook minder voor de hand liggende smaken zoals shiitake. Paddenstoelen in een bonbon blijken dus prima te kunnen! Het was erg leuk om steeds weer bewonderend voor een nieuwe vitrine vier verschillende bonbons uit te zoeken en die dan direct te proeven, zowel voor ons als voor de makers, want hoe leuk is het om direct feedback te krijgen op wat je presenteert en waar je trots op bent.

Minder hemels

Ondertussen begon het om ons heen steeds drukker te worden. Heel erg druk zelfs. En warm. En toen we even zaten uit te blazen, begon één of andere Franse rappende kinderheld aan zijn optreden vol dreunende beats. Keihard dreunende beats. We dropen af naar beneden waar we hier en daar wat proefden bij bean-to-bar makers. Helaas was het ook hier extreem druk en bleef het vooral bij hapsnap een blokje chocola in je mond en dan weer verder schuifelen. En dat is jammer, want het leukste van dit soort events is júist het feit dat je de makers zelf kunt spreken.

Totdat we terecht kwamen bij de stand van Manoa Chocolate uit Hawaii. Daar nam men alle tijd voor ons. Manoa had een zeer mooie beursaanbieding en we verheugden erop onze favoriete reep van dit merk mee te nemen. Eerst moesten we echter nog uitgebreid proeven en wat bleek? Onze favoriete reep was nu véél minder uitgesproken. Andere oogst bonen, andere smaak chocolade. En hoewel het ergens soms jammer is dat je favoriete reep ineens anders smaakt, is dit wél wat bean-to-bar ook zo mooi maakt. Cacao is een natuurproduct, geen eenheidsworst. De reep met zeezout werd onze nieuwe favoriet. En volgens de jongen die we spraken, is de nieuwe oogst wel weer een stuk meer uitgesproken.

Inmiddels werd de drukte en de warmte ons langzamerhand echt te veel. We scoorden nog een Salon du Chocolat special bij Belvie Chocolate: Black Pearl of the Mekong. En daarna wilden we eigenlijk nog maar één ding: naar buiten! Verlangend wierpen we nog een blik richting de stand van Friis Holm, ook al zo’n mooi merk, waar Mikkel Friis Holm zelf stond. Ook hadden we de stand van Dandelion nog niet gevonden, waar met name Noskos enorm van baalde. Maar de koek (of de chocolade) was op.

Volgend jaar?

Le Salon du Chocolat is werkelijk waar een geweldig evenement voor chocoladeliefhebbers, maar met de hoeveelheid bezoekers eigenlijk niet te doen. En dat is echt héél jammer, want wat hebben we een prachtige dingen geproefd en gezien en wat was er nog veel meer te zien en vooral ook te doen. Van alle workshops en demonstraties hebben we echt helemaal niets meegekregen

Misschien dat we volgend jaar gewoon toch nog een poging wagen op een doordeweekse dag ;) Tenslotte krijgen we van Parijs nooit genoeg. En van chocolade ook niet.

 

 

You Might Also Like

2 Reacties

  • Antwoord
    Choc Check chocoladeblog
    17 november 2017 at 16:27

    Fijn, Michella, deze eerlijke review! Ik was van plan om in maart naar de Salon du Chocolat in Brussel te gaan. Hoop wel dat het daar wat minder druk is (maar ik vrees het ergste)… Afgezien daarvan lijkt het me geweldig! Groet, Danielle

    • Antwoord
      Michella
      17 november 2017 at 18:22

      Brussel is wel kleiner, dat scheelt misschien in het aantal bezoekers? Een volgende keer zouden we in ieder geval op maandag gaan (geen kinderen!) en misschien toch wat gerichter vooraf een lijstje maken met welke makers we echt graag willen bezoeken. Jammere is dan wel weer dat je misschien weinig nieuws ontdekt, maar de ons onbekende merken hebben op deze manier ook weinig indruk gemaakt.

Geef een reactie